21 maj 2011

Möta en bakelse i Paris på våren.


Solen skiner och temperaturen stiger, planet har precis landat och jag har en vecka i Paris framför mig.  Staden är fantastisk på många sätt och särskilt ur en kakochbakhistoriskt aspekt. I varje gatuhörn syns olika caféer och pâtisserier. En kaka som är ett måste när du besöker Paris och som görs i olika former är macaronen. Företaget Ladurée hävdar att de var först med denna kaka och jag var därför tvungen att besöka ett av deras caféer. Jag har smakat en del olika makroner men jag kan säga att dessa var helt otroligt goda. Perfekt maräng med goda smaker och fantastiska färger. Det märks att de har bakat macaroner sedan 1860-talet. 

Ladurée


Kakan har funnits sedan 1600-talet och huvudingredienserna är mald mandel, äggvita, florsocker samt valfri färg- och smakämne. Krämen som läggs mellan mandelbiskvierna kan med fördel göras som en smörkräm, sylt eller chokladkräm. Det är det som är så underbart med dessa små kakor att de kan göras i en stor variation. Vi kommer att återkomma till dessa senare i sommar och provbaka lite olika varianter. Vi kommer också ge lite tips på hur man lyckas bäst eftersom denna kaka är lite känslig när det gäller temperaturer exempelvis.
Pistage, hallon och vaniljmacaroner

Marcel Prousts säng

I Paris träffade jag även på en gammal bekant, madeleinekakan. Den fanns i olika format, stora som små. De jag provsmakade var smaksatta med vanilj så jag antar att detta är en av de vanliga smaktillsatserna. För att ytterligare gå i Marcel Prousts fotspår besökte jag Musée Carnavalet – Histoire de Paris. Ett fantastiskt museum som berättar Paris historia på ett innovativt och intresseväckande sätt. I ett rum på museet finns den säng som Marcel Proust författade sitt kanske mest kända verk i - På spaning efter den tid som flytt.  Han åt säkert en och annan madeleinekaka där också.

En annan herre som gillade mat och bakverk var Claude Monet. Om du tar tåget till Vernon och sedan fortsätter med buss till Giverny kan du besöka hans hem och trädgård.  Köket och matsalen är faktiskt höjdpunkterna enligt min mening, där kan man stå en lång stund och drömma sig bort, tänk att vara en fluga på den väggen när Cézanne, Rodin, Renoir och Degas kom över på middag. Vad kan man tänkas att de åt för bakverk och efterrätter? Till min förtjusning så såldes Monets kokbok i den stora museishopen. I den kan man läsa recept på bland annat bananglass som familjen åt på juldagen, äppelmunkar, grön kaka samt olika sorters frukt och sockerkakor. Mer från dessa recept kommer säkerligen dyka upp framöver.     

 

Efter en vecka i Paris har jag "sugar overload" men det är det värt! Så fantastiskt gott och jag börjar fundera kring var alla recept kommer ifrån och hur de sprids runtom i världen. Precis som inom områden såsom konst och design kan man glatt konstatera att mycket av de franska influenserna ifråga om kakor och bakverk även har spritt sig till Sverige.

-         .-LH. 

1 kommentar: